Katamahú

»Ať už bylo na počátku cokoliv, určitě se to dalo vypít.«

Katamahú s Tebou, pokud umíš číst. Následující řádky byly sepsány k oslavě Katamahúa, Boha Pivní Peruti. Po deseti letech účasti na jeho milosrdenství o něm můžeme s naprostou a konečnou jistotou prohlásit pouze jednu, leč objektivní a empiricky zjištěnou pravdu. Tou je, že Katamahú má snad cosi společného s principem Nejvyššího Blaha.

Zrození Katamahúa

Zrození Katamahúa...Zrození Katamahúa patří k oněm záhadným mystériím víry, o nichž je lepší mlčet než dopouštět se planých a lichých úvah. Protože ale tato teologická mlčení jsou jen trapnou ztrátou času, pojďme si raději těch několik zásadních planých a lichých úvah o počátcích Katamahúa zrekapitulovat.

To, co možná jednou budoucí pokolení pijanů označí za »zázrak zrození víry«, může směle naše apoštolská generace pojmenovat »přízrakem Allzheimera« - o počátcích našeho pivního božstva v podstatě mnoho nevíme. Je to proto, že i to málo, co stálo za zapamatování, bylo již před mnoha lety bezpečně zapomenuto. V podstatě je tedy docela jedno, jestli nultý den stvořil Katamahú Hospodina, aby za něj stvořil svět, kde by uhasil svoji transcendentální žízeň, anebo se Katamahú společně s nevlastním bratrem Manitouem zrodili teprve za dlouhých probdělých nocí ve vězení pro dlužníky, kam pravidelně zavírali Karla Maye. Důležité je, že si záhy po založení našel zřejmě nepříliš pracovitý a pozapomenutý Bůh cestu mezi své vyvolené do Pivní Perutě. O tom, proč to vlastně udělal, nemůže být nejmenších pochyb - v Peruti nalezl zalíbení a v našem středu laskavé porozumění. A právě z těchto důvodů je ve své podstatě zbytečné hledání jakýchkoliv teologických fundamentů naší víry, protože nikdy nikoho nezajímaly.

Katamahú s námi všemi zkrátka zůstal a basta!

První úkatamahúování

První rozsáhlá evangelizační akce proběhla na památné podzimní exkurzi v moravské vísce s příznačným jménem Smraďavka. Zdejší chatky rozestavěné do půlkruhového půdorysu tolik charakteristického pro tábory kmene Siouxů, dřevěný totem zapomenutý místními pionýry a atmosféra babího léta umocněná kýčovitými západy slunce brzy v mnohých žilách rozproudila indiánskou krev vydatně popoháněnou v tamějším kraji populární zkvašenou šťávou z mačkaných hroznů.

První uctívání Katamahúa za zpěvu písně Úú-katamahúújemse (Roman, Šumák a Majkl)Zprvu osamělé noční tance kolem totemu glorifikovaného do Katamahúova zpodobnění se záhy proměnily ve společné konceneberoucí chorovody, při nichž všechny bez rozdílu akademických titulů i sexuální orientace propojila vidina brzkého úkatamahúování, která se zároveň stala oblíbenou a do časných ranních hodin opakovaně a hlasitě vykřikovanou mantrou. S odstupem času lze jen těžko posoudit, zda oním »úkatamahováním« měla být translace od vína i studu zrudlého totemu do jednoho z vigvamů nebo několik dní společného balancování na hranici deliria a kómatu.

Daleko důležitější je, že duchovní impulz vzešlý v oněch památných dnech z prostředí smraďavské alkoholní komunity se nesmazatelně zapsal do zbytnělých myslí všech zúčastněných a mnoho nechybělo, aby překročil i hranice uherskohradišťského okresu. K tomu bohužel již nedošlo, protože horlitelé pro víru, bratři Jan a Josef několik týdnů po exkurzi nedotáhli k vítěznému konci svoji soukromou kruciátu do Smraďavky vedenou za záměrem přenést Katamahúovu ikonu do některé ze spřízněných pražských hospod. Jejich hrdinskou výpravu v Brně zkřížila žízeň, a to je věru nepřítel, který dokáže zhatit i ty nejvznešenější a nejčestnější plány.

Okamžiky Katamahúova vítězství

Přes veškerou intenzitu a obsahovou naplněnost vztahu mezi Katamahúem a jeho věrnými jsou okamžiky, kdy je jeho přítomnost mezi námi téměř hmatatelná. Například při pravidelném křtu pivních nováčků, kdy Katamahú skrze kaplanovo požehnání vyhání z těl novokřtěnců jejich střízlivého ducha. Je třeba si ale otevřeně přiznat, že pivní rekruti si tradičně udržují vysoké morální kvality, a proto je Katamahúovo působení v tomto obřadu spíš minimální nebo dokonce žádné. V prostředí Matky Peruti se postupem času totiž stal střízlivý duch vlastně natolik vzácným úkazem, že bychom byli rádi, kdyby se ještě někdy mezi námi alespoň na chvíli ukázal. A tak alespoň Nejvyšší potvrzuje svoji přítomnost nějakým promptním zázrakem, když například druhý den ráno po křtu jsou zdrávi a živi všichni ti, kterým by za normálních okolností dávno již muselo být úplně špatně.

Katamahú nad námiVýjimečným duchovním zážitkem bývá jednou za rok se opakující Půlnoční mše. Někdy od roku 1998 se k ní přívrženci Katamahúa scházejí pravidelně v pozdních štědrovečerních hodinách, aby společnými silami bojovali proti pohanským tradicím a předsudkům. O tom, že boj to bývá lítý a nemilosrdný, nemůže být opravdu nejmenších pochybností. Slunce vycházející na Boží hod vánoční již nejednou uvidělo bojiště nonstopů u Kotvy, Pisco Baru či Yuconu poseté těly našich padlých bojovníků. Přesto odhodlaně rok co rok přicházejí znovu, aby se zbraní v ruce dokázali nevěřícím, že po boku Katamahúa ve válce proti vanilkovým rohlíčkům přece jen nakonec šťastně zvítězí.

Kromě těchto pravidelně opakujících se setkání s transcendentnem se Katamahú nachází mezi svými věrnými vždy, když se věnují nějaké činnosti sobě a Bohu libé, takže prakticky neustále. V tomto jeho pozemském nacházení se jsme zaznamenali i několik velmi výrazných okamžiků, kdy Katamahúovo všeobjímající milosrdenství dosáhlo takové nesmírnosti, až se zdálo, že příchod tolik očekávaného Pivního Království je skutečně nadosah. Za všechny připomeňme alespoň většinu řádných i absolventských exkurzí, Ferstlovy Memoriály, svatební veselice, lyžařský výcvik, kázání v kapli frýdlantské a řadu dalších hvězdných okamžiků, k nimž arci není třeba znovu se vracet, poněvadž byly již dříve dostatečně dobře popsány, a tudíž jsou všeobecně výtečně známy.